Sushi: Quan Japó va conquerir el món

 

sushi1

El sushi potser és el menjar japonès més reconeguda a escala mundial. La seva fama ha conquistat al món, i Andorra no és una excepció. El sushi és un petit disc o rectangle d’arròs assaonat amb vinagre sal i sucre, embolicats amb algues. Es prepara típicament en unitats petites, de la mida d’un mos. Encara que l’hi associa amb el peix cru, els farcits tradicionals inclouen també preparacions bullides, fregides o marinades. Els farcits més populars són peix, gambes, alvocats, crema de formatge, cogombre o pastanagues. El nom procedeix de les paraules japoneses ‘el seu arròs, i 醋 shi (vinagre d’arròs; avinagrat).

El sushi es prepara generalment en racions petites, aproximadament de la mida d’un mos, i pot adoptar diverses formes. Si es serveixen el peix i l’arròs enrotllats en un full d’alga nori se li crida maki ( ‘rotllo’). Si es tracta d’una espècie de mandonguilla d’arròs coberta pel peix parlem de nigiri. Quan l’arròs es presenta embotit en una petita bossa de tofu fregit es denomina Inari. També pot servir-se un bol d’arròs per a sushi amb trossos de peix i altres ingredients per sobre; llavors es diu chirashizushi.

 

Fora del Japó el nom sushi designa només a les varietats més habituals, com el makizushi o el nigirizushi; curiosament se sol fer extensiu al sashimi, un plat a base de peix cru, però sense arròs.

Productes frescos, saludables, han fet del sushi una moda seguida per milions de persones al món. I les seves àmplies variants ens permeten un ventall on triar i gaudir de múltiples construccions: Makizushi, futomaki, hosomaki, kappamaki, temaki, uramaki, oshizushi, nigirizushi, gunkanzushi, chirashizushi, Edomae chirashizushi, gomokuzushi, narezushi

jiro

Cuiners com el japonès Jiro Ono, propietari del restaurant Sukiyabashi Jiro a Tòkio, del qual el director americà David Gelb ha arribat a realitzar en l’any 2011 el documental “Jiro Dreams of Sushi“, passant per Ricardo Sanz, xef espanyol que ha fet una de les fusions més brillants a la cuina: tècniques japoneses amb productes espanyols, ia més amb tal grau de perfecció que cada un dels seus quatre restaurants són reconeguts amb estrella Michelin, o el cuiner francès Anthony Nguyen, del restaurant Izakaya Joyi a Nantes, recentment nomenat millor xef sushi de França pel Global sushi Challenge, parlen de la importància culinària d’aquesta tècnica culinària, que no només ha transcendit fronteres, sinó que s’incorpora a la nostra dieta diària, i comença a ser elabora a les nostres cuines de casa.

sushi4

La Dietista- nutricionista Julia Jiménez Hens assegura que es tracta d’un menjar molt completa pel que fa a la seva aportació de proteïnes, carbohidrats i greixos saludables: “No és menjar escombraries, i no hauria de ser tractat com a tal. Però és cert que tampoc pot consumir sense mesura, ja que no deixa de ser calòric i ric en midons derivats de l’arròs, si es cuina a casa, pot substituir-se per la seva versió integral o fins i tot per quinoa, aconseguint un resultat molt més nutritiu. i sense prescindir del seu sabor! “, explica.

clase 6
Rodrigo Martínez en un taller d’Alma Gastrònoma

Els nostres propers tallers de SUSHI del mes de març, que tindran lloc els dies 8 i 15, en horari de tarda des de les 19,30 a l’aula cuina de Bomosa C / Sardana 3, Escala B Porta 2, Andorra la Vella, seran, impartits per Rodrigo Martínez, xef executiu de Prestigi Hotels.

En ells ens aproparem d’una manera pràctica i gustativa cap a l’elaboració de diverses peces.

sushi 3

Si haguéssim de donar-te sis consells perquè comencessis a menjar sushi et diríem que:

  1. És un menjar de baix contingut calòric, reduït valor de greixos i elevat contingut proteic. Els ingredients es poden variar per fer-lo més interessant al paladar.
  2. Es prepara típicament en racions petites, aproximadament de la mida d’un mos i pot adoptar diverses formes.
  3. El peix fresc sense cocció i l’arròs avinagrat són de fàcil digestió.
  4. El nori, que són les làmines d’algues seques, és un aliment lliure de greix i conté vitamines com A i B, així com un alt nivell de iode, que és un oligoelement essencial que ajuda a prevenir l’hipotiroïdisme o hipertiroïdisme.
  5. Els vegetals utilitzats també són rics en vitamines i proporcionen fibra. En general, aquesta combinació fa del sushi un àpat complet.
  6. El peix és baix en greix i posseeix una valuosa aportació de vitamines i minerals, així com àcids grassos lliures de greixos trans (Omega 3 i 6), fonamentals en el desenvolupament i funcionament de les cèl·lules i teixits, indicats també per afavorir la circulació, cor i la digestió. Entre els peixos més saludables estan la tonyina i el salmó.

Vas a negar-te a entrar a conèixer els misteris i secrets d’una cuina que el teu cura per dins i et diverteix mentre la realitzes?

mari

Com cuinar l’arròs de sushi segons Masaharu Morimoto, cap de cuina de Nobu i especialista en sushi i cuina Kaiseki tradicional a Hiroshima.

arroz

Ingredients

2 tasses d’arròs japonès de gra curt (arròs glutinós), 1/4 tassa de vinagre de sake-*mash (o vinagre de vi blanc), 1/4 tassa de vinagre d’arròs, 1/4 tassa de sucre, 2 cullerades de sal

Com fer-ho

Esbandida amb aigua freda l’arròs 5 vegades, després dreni en un colador i deixi assecar durant 15 minuts.

Cuini l’arròs en una olla arrocera d’acord amb les instruccions del fabricador. Si no disposem de la maquina ho farem en una casserola mitjana. Barregem l’arròs amb 2 tasses d’aigua freda i porti a ebullició a foc alt. Cobreixi i cuini a foc moderat durant 10 minuts. Redueixi el foc a baix i cuini durant 10 minuts més. Retiri del foc i deixi reposar, cobert, durant 15 minuts.

Mentrestant, en una casserola petita, barrejarem el vinagre de sake-*mash, el vinagre d’arròs, el sucre i la sal. Escalfem a foc moderat regirant per dissoldre el sucre.

Dipositem l’arròs a una safata molt gran. Espolvoreamos 1/2 tassa de vinagre assaonat sobre l’arròs: mourem una espàtula mentre agita l’espàtula cap a endavant i cap a enrere. Usant un moviment de tall amb l’espàtula, separi suaument els grans d’arròs mentre es barreja en el condiment. Airegi l’arròs (puguem usar un ventall) mentre ho barreja per ajudar al fet que s’assequi. Cobreixi l’arròs amb una tovallola humida per mantenir la calor.

Preu del taller. 50 €

Les inscripcions podreu realitzar-les a travès del telèfon: +376 80 47 47

o escrivint-nos a l´adreça electrònica: gastronoma@almaeventmkt.com

C / Roc dels Escolls, 8 edifici 1- piso 2 C
AD500 Andorra la Vella

Aula taller  La cuina de Bomosa

Carrer de la Sardana  nº 3. Escala B. Porta 2.

Andorra la Vella

 

Preu del taller. 50 €

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google photo

Esteu comentant fent servir el compte Google. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

S'està connectant a %s